Biology Education

48.정세종, 장재연, 김재근. 2024. 3. 예비 생물 교사들의 생태학 참탐구 수행 및 논문 작성에 관한 사례연구. 생물교육 52(1): 61-78. (Jeong SJ, Jang JY, Kim JG. 2024. 3. A case study on pre-service biology teachers’ authentic inquiry performance and research paper writing in ecology. Biology Education 52(1):  61-78) https://dx.doi.org/10.15717/bioedu.2024.52.1.61

47.양윤영, 김재근. 2024. 3. 생태학 NetLogo 실습 프로그램 개발을 위해 예비 생물교사들이 겪은 어려움 및 개선점 탐색. 생물교육 52(1): 13-31. (Yang YY, Kim JG. 2024. Exploring challenges and suggestions faced by pre-service biology teachers in developing a NetLogo practical program for an ecology course. Biology Education 52(1): 13-31.) https://dx.doi.org/10.15717/bioedu.2024.52.1.13 (2024년도 한국생물교육학회 우수논문상 수상)

46.박수진, 김재근. 2024. 3. 환경교육 교재에서 나타난 식물과 동물 예시 불균형. 환경교육 35: 32-50. (Park S, Kim JG. 2024. Study on the plant awareness disparity in environmental education textbooks. Environmental Education  36: 32-50) https://dx.doi.org/10.17965/kjee.2024.37.1.32

 

45. 양윤영, 김재근. 2023. 9. 참과학 탐구를 위한 영재수업에서 Giere의 과학 모델 계층 구조와 NetLogo 시뮬레이션의 유용성 탐색. 생물교육 51(3): 369-387. (Yang YY, Kim JG. 2023. 9. Exploring the usefulness of Giere’s hierarchy of scientific model and NetLoge simulation during an authentic scientific inquiry course for gifted students. Biology Education 51(3): 369-387) http://dx.doi.org/10.15717/bioedu.2023.51.3.369

 

44. 정세종, 김재근. 2022. 3. 생태교육의 실천적 지식 형성에 영향을 주는 초등교사의 경험 탐색. 생물교육 50(1): 58-69 (Jeong SJ, Kim JG. 2022. 3. Exploring the experiences of elementary school teachers that influence the formation of practical knowledge in ecological education. Biology Education 50(1): 58-69) http://dx.doi.org/10.15717/bioedu.2022.50.1.58

43. 나용식, 정용빈, 박형용, 김재근. 2022. 2. ‘탄소 순환’ 개념 학습을 위한 MBL 탐구 활동 개발. 현장과학교육 16(1): 95-108.(Na YS, Jeong YB, Park HY, Kim JG. 2022. 2. Development of microcomputer-based laboratory inquiry activity for learning the ‘Carbon Cycle’ concept. School Science Journal 16(1): 95-108)

42. 채예은, 김재근. 2022. 2. RAPD를 활용한 유전적 다양성 탐구 프로그램 개발. 현장과학교육 16(1): 1-12. (Chae YE, Kim JG. 2022. 2.  Development of genetic diversity inquiry program using RAPD markers. School Science Journal 16(1): 1-12)

 

41.윤지현, 강성룡, 주은정, 김재근. 2021. 6. 공공기관 비형식 생태 교육 프로그램 개발 절차 모형. 환경교육 34(2): 228-250 (Yoon J, Kang S-R, Ju E, Kim JG. 2021. 6. A model study on the procedure development for informal ecological education program in public institute. Korean Journal of Environmental Education 34(2): 228-250) http://doi.org/10.17965/kjee.2021.34.2.228

40. 양윤영, 김재근. 2021. 3. 전국 시ㆍ도교육청 교원 연수기관의 과학교육 관련 교원 직무연수에서의 과학 교사 전문성 요소 및 과학교육 개혁 동향 반영에 대한 분석. 생물교육 49(1): 42-53. (Yang YY, Kim JG. 2021. Analysis of science teacher expertise elements and reflection of science education reform trend in in-service training courses: Focusing on comprehensive education training institutes. Biology Education 49(1): 42-53)

39. 황요한, 문공주, 김재근, 전상학, 박혜경, 이성재, 정대홍. 2021. 2. 실시간 비대면 실험실 탐방 프로그램. 현장과학교육 15(1): 91-98. (Hwang Y, Mun K, Kim JG, Jeon S-H, Park H, Lee S, Jeong DH. 2021. 2. Non-face-to-face Lab Tour Program Entitled with “Online Open Lab” . School Science Journal 15(1): 91-98)

38. Sakir NAI, Kim JG. 2021. 3. (2019. 7. 18 online) Comparing biodiversity-related contents in secondary biology textbooks from Korea, Indonesia, and the United States of America. Journal of Biological Education 55(1): 17-30.  DOI:10.1080/00219266.2019.1643760

 

37. Sakir NAI, Kim JG. 2020. 12. 28. Enhancing students’ learning activity and outcomes via implementation of problem-based learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 16(12): em1925   https://doi.org/10.29333/ejmste/9344

36. 김은경, 김재근, 김흥태. 2020. 6. 2015 개정 과학과 교육과정과 미국 차세대 과학 표준의 비교 분석 -중학교와 고등학교 과정의 생태계 주제를 중심으로-. 생물교육 48(2): 288-307. (Kim E-K, Kim JG, Kim H-T. 2020. 6. Comparative analysis of the 2015 revised science curiculum and US next generation science standards – focusing on ecosystem related concepts in middle school and high school courses -. Biology Education 48(2): 288-307.) http:/dx.doi.org/10.15717/bioedu.2020.48.2.288

35. 류미, 김재근. 2020. 3. 2015 개정 교육과정에 반영된 해양환경교육 목표 분석을 통한 학교 밖 해양환경교육의 방향 모색. 환경교육 33(1): 1-16 (Ryu M, Kim JG. 2020. A study on the direction of outreach ocean environmental education through the analysis of ocean environmental education objectivesl in the 2015 revised national curriculum. Korean Journal of Environmental Education 33(1): 1-16) DOI:10.17965/kje.2020.3.1.1

 

34. 김희정, 김재근. 2019. 11. 심미적 감성 역량 함양을 위한 과학-예술 STEAM 교육 프로그램 개발: 압화를 이용한 시화 제작. 현장과학교육 13(4): 435- 444. (Kim H, Kim JG. 2019. 12. Development of science-art convergence STEAM education program for aesthetic sensibility competency: making illustrated poem using pressed flower. School Science Journal 13(4): 435- 444.)

33. 류미, 김재근. 2019. 8. 초등학교 3학년 과학 교과서에 제시된 배추흰나비의 한살이 내용 분석 및 개선 방안. 현장과학교육 13(3): 255-263 (Ryu M, Kim JG. 2019. 8. Analysis and improvement of ‘life cycle of butterfly’ in the science textbook for 3rd grade elementary students. School Science Journal 13(3): 255-263)

32. 류미, 김재근. 2019. 6. 도둑게의 유생털이를 위한 이동 특성을 활용한 해양 환경교육 프로그램 개발 및 적용. 환경교육 32(2): 222-242  (Ryu M, Kim JG. 2019. 6. Development and application of ocean environmental education program using migration rhythm for laval releasing of Sesarma haematocheir. Korean Journal of Environmental Education 32(2): 222-242 ) DOI:10.17965/kjee.2019.32.2.222

 

31. 최수림, 김재근. 2018. 9. 국립생물자원관의 생물다양성 교육프로그램 내용 분석과 인식 조사. 생물교육 46(3): 275-289. (Choi SR, Kim JG. 2018. 9. Content analysis and recognition survey on the biodiversity education program in National Institute of Biological Resources. Biology Education 46(3): 275-289) DOI:10.15717/bioedu.2018.46.3.275

30. Kim H-T, Kim JG, Kim C. 2018. 9.  Emotional intimacy with nature & intellectual interest in life of pre-service biology teachers for environmental education. Journal of Biological Education 52(3): 236-247. DOI: 10.1080/00219266.2017.1326967 

29. 김은경, 김재근. 2018. 2. 고등학생을 대상으로 한 생물 분류 학습을 위한 실생활 소재 활용 문제중심학습 프로그램 개발. 현장과학교육 12(1): 59-74 (Kim EK, Kim JG. 2018. 2. Development of problem based learning program for high school student using everyday life materials to learn biology classification. School Science Journal 12(1): 59-74)

 

28. 김승정, 신정철, 구본관, 김재근, 유준희, 이경화, 이병민, 정원규, 홍훈기, 차경미, 이정무. 2017. 12. 선다형 평가의 교육적 역기능과 정책적 시사점 탐색. 교육정책연구 1(3): 63-91. (KIM SJ, Shin JC, Koo B, Kim JG, Lee JH, Lee K-H, Lee B, Jeong W, Hong HG, Cha K, Lee JM. 2017. 12. An exploratory study on the educational side effects and policy implication in multiple choice test. Journal of Educational Policy Studies 1(3): 63-91)

27. 이은혜, 김재근. 2017. 2. 고등학교 생명과학 I 교과서에 제시된 ‘식물 군집 조사법’ 분석 및 오류 수정을 위한 제언. 현장과학교육 11(1):90-97. (Lee EH, Kim JG. 2017. 2. Analysis of ‘plant community survey method’ in high school textbooks of Life Science I and suggestion for error removal. School Science Journal 11(1): 90-97)

 

26. 남보은, 박현준, 김재근. 2016. 10. 고등학교 생명과학1과 생명과학실험 ‘개체군 생장곡선’ 탐구활동의 문제점 분석과 개선방안. 현장과학교육 10(3):259-267. (Nam BE, Park HJ, Kim JG. 2016. Problems and improvement of the inquiry ‘population growth curve’ in high school textbooks of life science I and life science experiment. School Science Journal 10(3):259-267)

25. 김은경, 김재근. 2016. 10. 시나리오 플래닝을 적용한 기후 변화 대응 교육프로그램 개발. 현장과학교육 10(3):222-235. (Kim EK, Kim JG. 2016. Development of a high school education program on climate change responses by applying a scenario planning. School Science Journal 10(3): 222-235)

24. 정혜리, 박진우, 김재근. 2016. 9. 논변활동을 활용한 ‘생물 분류 체계의 변화’ 교육 프로그램 개발. 생물교육 44(3):464-477. (Cheong H, Park JW, Kim JG. 2016. Development of an educational program on the change of biological classification using argumentation. Biology Education 44(3):464-477. http://dx.doi.org/10.15717/bioedu.2016.44.3.464)

23. 최락연, 김재근, 홍문기. 2016. 6. 교정 및 학교 주변 식물을 활용한 기공 관찰 탐구의 교육적 활용. 현장과학교육 10(2): 195-206.(Choi RY, Kim JG, Hong MG. 2016. Educational utilization of stomata observation using plants in school and its surrounding area. Scool Science Journal 10(2): 195-206)

22. 오연숙, 김재근, 김흥태. 2016. 2. 학교 안 자연탐사를 활용한 생물다양성 교육 프로그램 개발. 현장과학교육 10(1): 39-53. (Oh Y, Kim JG, Kim H-T. 2016. 2. Development of biodiversity education program using nature exploration in school gardens. School Science Journal 10(1): 39-53)

 

21. 김승정, 이수정, 신정철, 김재근, 유준희, 이경화, 홍훈기, 강은정, 권정희, 김은경, 김지애, 김현숙, 이일, 정태실. 2015. 12. 수학, 과학 교과 중등교원양성 교육과정의 현장 적합성 분석. 아시아교육연구 16(4): 1-30  (Kim SJ, Lee SJ, Shin JC, Kim JG, Yoo J, Lee K-H, H H-G, K EJ, Kwon JH, Kim EK, Kim JA, Kim HS, Lee I, Jeong TS. 2015. 12. A study on site suitability of the secondary school teacher education curriculum Focusing on science and math subject. Asian Journal of Education 16(4): 1-30)

 

20. 김흥태, 전민정, 김재근. 2014. 11. 생물에 대한 흥미에 따른 초등학생들의 군집 유형별 성격 5요인 차이. 초등과학교육 33(4): 646-654 (Kim Ht, Jeon MJ, Kim JG. 2014. 11. The differences of the Big Five personality among clusters of children according to interests to living things. Journal of Korean Elementary Science Education 33(4): 646-645)

19. 김흥태, 김재근. 2014. 10. 생물축적 관련 교과서 삽화 분석. 현장과학교육 8(3): 257-2679. (Kim H-T, Kim JG. 2014. Analysis of bioaccumulation-related illustrations in text book. School Science Journal 8(3): 257-267)

18. 김흥태, 전민정, 김재근. 2014. 9. 초등학생의 친환경 특성과 성격 5요인의 관계. 생물교육 42(3): 279-289(Kim H-T, Jeon MJ, Kim JG. 2014. 9. Relationship between environmental characteristics and the big 5 personality traits in elementary school students. Biology Education 42(3): 279-289)

17.김흥태, 김재근. 2014. 3. 구조 방정식 모형을 활용한 자연에 대한 경험, 생물에 대한 흥미, 환경 감수성 간의 관계 분석. 생물교육 42(1): 79-94(Kim H-T, Kim JG. 2014. Analysis of the relationships among experiences of nature, interests to organisms, and environmental sensitivity using structural equation model. Biology Education 42(1): 79-94)

16. 이나은, 김재근. 2014. 2. 고등학교 생명 과학I 교과서 ‘자연 속의 인간’ 단원 삽화 분석. 현장과학교육 8(1): 86-94(Lee N-E, Kim JG. 2014. An analysis of illustrations in the unit ‘the human in the nature’ of high school life science textbooks. School Science Journal 8(1):86-94)

 

15.Kim H-T. Kim JG. 2013. 12. How do high school science textbooks in Korea, Japan, and the U.S. explain bioaccumulation-related concepts? Science Education International 24(4): 416-436

14. 주은정, 김재근. 2013. 12. 초등학생의 식물에 대한 경험 분석 및 생태적 소양과의 관계.  초등과학교육 32(4): 404-414(Ju EJ, Kim JG. 2013. Analysis of children’s experiences in plants and their relationship with ecological literacy. Journal of Korean Elementary Science Education 32(4): 404-414)

 

13. 주은정, 김재근. 2012. 생태적 소양 함양을 위한 토양 종자 은행 교육 프로그램의 개발.초등과학교육 31(3): 284-297(Ju EJ, Kim JG. 2012. Development of educational program using soil seed bank for ecological education. Journal of Korean Elementary Science Education 31(3): 284-297)

12. 김흥태, 전민정, 김재근. 2012. 초등학생의 생물에 대한 정서적 친밀감 및 지적 호기심, 자연 및 생물에 대한 경험과 환경 친화적 행동의 관계. 초등과학교육 31(2): 197-207(Kim HT, Jeon MJ, Kim JG. 2012. The relationship of elementary school students’ emotional affinity toward and intellectual curiosity about life, and experiences about nature and life with their pro-environmental behavior. Journal of Korean Elementary Science Education 31(2): 197-207)

11. 전민정, 김흥태, 김재근. 2012. 초등학생들의 생물에 대한 흥미의 특성 및 경험과의 관계. 생물교육 40(1): 1-14. (Jeon MJ, Kim HT, Kim JG. 2012. The characteristics of elementary school students’ interest in life and the relationship with their experience about nature. Biology Education 40(1): 1-14)

 

10. Ju EJ, Kim JG. 2011. Using soil seed banks for ecological education in primary school. Journal of Biological Education 45(2): 91- 99.

 

9. 주은정, 김재근. 2010. 생태교육적 측면에서 초등학교 교과서 내 생태 관련 내용의 분석. 한국생물교육학회지 38(1): 138-154. (Ju EJ, Kim JG. 2010. An analysis of ecological contents in elementary science textbooks in terms of ecological education. The Korean Journal of Biological Education 38(1): 138~154)

 

8. 이종민, 김흥태, 김재근. 2009. 과학 전시관에서 식물과 꽃가루 관찰을 이용한 식물 분류 탐구 프로그램 개발. 한국생물교육학회지 37(4) : 515~525. (Jong-Min Lee1, Heung-Tae Kim and Jae Geun Kim. 2009. Development of an Inquiry Activity Program on Plant Classification through Observing Plants and Pollens in a Science Park. The Korean Journal of Biological Education 37(4): 515~525)

7. 주은정, 이수영, 김재근, 이지영. 2009. 초등학교 3학년의 과학자와 과학 학습에 대한 이미지 분석. 초등과학교육 28(1): 35~45. (Ju EJ, LEE SY, Kim JG, LEE JJ. 2009. Analysis of images of scientists and science learning drawn by third grade students. Journal of Korean Elementary Science Education 28(1): 35~45)

 

6. 김재근, 이보은. 2008. 중학교 생물교과 내용과 여의도 샛강 생태공원 생태 교육 프로그램의 연계성 분석. 현장과학교육 2: 59-66. (Jae Geun Kim and Bo Eun Lee. 2008. Relationship between biology contents in middle school and ecological education programs in Yeoeudo-saekgang eco-park. School Science Journal 2: 59-66.)

 

5. 김흥태, 윤지현, 최호, 이동준, 김재근. 2007. 예비 생물 교사 및 과학교육 계열 대학생들의 진학 및 진로 선택에 대한 연구- 서울대학교 재학생을 대상으로 -. 한국생물교육학회지 35(3): 475~494. (Heung-Tae Kim, Jihyun Yoon, Ho Choi, Dong Jun Lee and Jae Geun Kim. 2007. A Study on the Motivation of Pre-service Biology Teachers and Students of Science Education for Entrance into College of Education and Their Professional Choice after Graduation – Focussing on the Students of Seoul National University -. The Korean Journal of Biological Education 35(3): 474~495)

 

4. 유해미, 김재근. 2006. 대학수학능력시험과 임용고사 분석을 통해 나타난 생물II교과서의 문제점에 관한 연구 -분류와 생태 단원을 중심으로-. 한국생물교육학회지 34(3): 307-320. (Yoo H-M, Kim JG. 2006. A study on the biology II textbooks by analyzing questions of college scholastics ability test and the biology teachers’ appointment test -Focused on the chapters oftaxonomy and ecology-. The Korean Journal of Biological Education 34(3): 307-320)

 

3. 김수미, 한미희, 김재근. 2005. ‘달리는 과학열차-DMZ 생태 탐구와 허준 선현 묘소 탐방’ 프로그램 중 생태 현장체험학습 프로그램의 개발과 효과. 한국생물교육학회지 33(4): 433-442.(Kim SM, Han M, Kim JG. 2005. Development and evaluation of an ecology outdoor learning program in ‘running science train-ecological exploration of DMZ and visit of the tomb of oriental medical doctor Hur, Jun’. The Korean Journal of Biological Education 33(4): 433-442) 

 

2. 김재근, 황세영, 한미희, 김남일. 2004. 개발된 놀이, 체험, 및 관찰 실험 활동 프로그램과 과학(생물)교과 내용과의 연계성 검토. 한국생물교육학회지 32:276-286.(Kim JG, Hwang S-Y, Han M, Kim N-I. 2004. A study on relationship between biological contents in textbooks and environmental education programs, including activities of plays, experiances, observations and experiments. The Korean Journal of Biological Education 32: 276-286)

 

1. 김재근. 2002. 길동자연생태공원 생태학교 교재에 나오는 동식물의 종류와 종수에 대한 연구. 한국생물교육 학회지30(1): 37-45.(Kim JG. 2002. A study of the varieties and species numbers of the animals and plants in the textbook of the eco-school in Kildong nature eco-park. The Korean Journal of Biological Education 30(1): 37-45.